Conditie opbouwen thuis voor beginners met deze 5 tips

Leestijd: 7 minuten

Conditie opbouwen thuis doe je zo

Thuis snel je conditie opbouwen en voel je snel gezond & fit! Zoek een eenvoudige manier om thuis je conditie verbeteren en te profiteren van de voordelen van regelmatig te sporten. Thuis sporten is voor veel mensen efficiënter dan naar de sportschool te gaan. Maar wat is het voordeel van conditie opbouwen thuis? En waarom is ook een gezonde levensstijl hierbij ook belangrijk?

Wat is conditie?

Wat is conditie? Je conditie bestaat uit vijf onderdelen: uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en flexibiliteit. Deze onderdelen hebben allemaal met elkaar te maken en werken samen om tot een goede uitvoering te komen. Je kunt zelf bepalen in welk onderdeel je het fijnste vind om te trainen.

Hoe beter je conditie, des te beter je bepaalde oefeningen langer en beter kunt uitvoeren.
Het verkleint ook de kans op blessures.

Je conditie opbouwen bestaat dus uit meer dan uithoudingsvermogen alleen.

Tip: doe rustig aan en laat jouw lichaam aan de nieuwe activiteit wennen, hiermee voorkom je allemaal vervelende blessures.

Conditie opbouwen thuis met cardio training

Thuis conditie opbouwen met cardio oefeningen

Zowel je longen als je spieren, zullen getraind moeten worden om het hardlopenOpens in a new tab., fietsen, skeeleren, etc zolang mogelijk vol te houden.

Bouw de conditie oefeningen rustig op en geef je spieren ook de kans om te herstellen.

Om je uithoudingsvermogen op te bouwen geef ik je een paar tips:

  • Bepaal voor jezelf bij welke soort beweging jij meer uithoudingsvermogen wilt hebben.
  • Stel een (haalbaar) doel om te zorgen dat je genoeg uithoudingsvermogen krijgt voor deze activiteit.
  • Maak gebruik van een conditie opbouwschema en stel deze op. Maak er één om bijvoorbeeld iedere week een stukje verder of iedere week een keer extra trainen.
  • Gewoon beginnen, langzaam opbouwen en rustig doorgaan.

Naarmate je langer traint zul je ook meer vooruitgang boeken.

Goede sportschoenen nodig?

Investeer voor je cardio training voor goede (Hardloop) sportschoenen. Hiermee kun je blessures voorkomen.

Via onderstaande link vind je bij Bol.com de beste keuzes in sportschoenen speciaal voor jou!

Top 10 beste sportschoenenOpens in a new tab.

Conditie opbouwen thuis met krachttraining

Om spierblessures te voorkonen is het bij kracht net zo belangrijk om het rustig op te bouwen. Spierblessures weerhoud je weer om verder jouw conditie op te bouwen. Het is dus echt belangrijk om je lichaam te laten wennen aan het trainen op deze manier.

Tips om kracht op te bouwen:

  1. Spieren kwekenOpens in a new tab.: Bepaal welke spieren jij wilt gaan trainen.
  2. Stel voor jezelf een (haalbaar) doel.
  3. Zoek informatie over welke oefeningen nodig zijn om de bepaalde spieren te trainen.
  4. Zoek uit wat de juiste techniek is van de oefening.
  5. Oefen deze techniek eerst zonder gewicht.
  6. Bouw het gewicht langzaam op maar zorg dat je de techniek op de juiste manier kan blijven uitvoeren.

Conditie opbouwen oefeningen met snelheidstraining

Je snelheid is lastig om te trainen. Je startsnelheid kun je wel trainen. Startsnelheid is bijvoorbeeld hoe snel je kunt van 0 naar 100 m.

Het trainen gaat via plyometrische oefeningen, maar zorg voor een goede warming-up omdat deze oefeningen nogal belastend en explosief zijn.

Een handig hulpmiddel bij het trainen van je snelheid zou een hartslagmeter horloge of sporthorloge kunnen zijn. Deze bezitten handige functies zoals een hartslagmeter, afstandmeter, caloriemeter, stappenteller.

Conditie opbouwen met spier- en balanstraining

Coördinatie trainen

Coördinatie bestaat uit 2 dingen: balans en controle over je spieren. Er zijn veel oefeningen om dit te trainen.

Een bekende is om je armen en benen te trainen met een speedladder is ideaal voor conditie oefeningenOpens in a new tab..

Conditie opbouwen met rek- en strek spiertraining

Flexibiliteit trainen

Flexibiliteit van je spieren kun gemakkelijk trainen en op je eigen tempo tijden je conditie oefeningen doen..
Maar begin niet te fanatiek en bouw het rustig op.

Conditie opbouwen tips voor flexibiliteits training

  • Zorg voor een juiste startpositie en ga zover als je kunt zonder dat het pijn doet.
  • Rek door tot het punt dat het pijn begint te doen en ga daar net overeen.
  • Begin met 3x per week met een aantal rek- en strek oefeningen.
  • Herhaal deze oefeningen consequent en je zult snel positieve resultaten zien.

Conditie opbouwen thuis met eenvoudige conditie oefeningen

conditie opbouwen thuis met traplopen oefeningen

Hieronder staan 3 eenvoudige conditie oefeningen die je thuis kunt doen voor het verbeteren van je conditie.

3 eenvoudige conditie oefeningen om je conditie te verbeteren

Traplopen

Met traplopen kun je goed je conditie trainen. In een korte tijd worden zowel je hart als je been- en
corespieren op afwisselende manier getraind.

Je quadricepsOpens in a new tab. en buikspieren train je als je de trap oploopt. Maar voor je conditie kun je deze oefening ook zien als een cardio-oefening omdat je hartslag omhoog gaat en na het omhoog en omlaag gaan op de trap, weer even rust krijgt.

Zo bouw je dus uithoudingsvermogen op.

Touwtjespringen

Touwtjespringen is een goede oefening voor het verbeteren van de conditie. Doe dit als intervaltraining. Begin bijvoorbeeld met 1 minuut touwtjespringen, daarna een minuut rust, etc.

Je traint en verbrand meer calorieën en lichaamsvet dankzij deze methode.

Krachtsport met halters en gewichten

Oefeningen met gewichten is goed voor het opbouwen van een betere conditie, bijvoorbeeld het trainen van je biceps of triceps. Train je spieren met meer herhalingen en lagere gewichten.

Zo train je het hart en longen op uithoudingsvermogen.

Kies een gewicht die je kunt gebruiken om tussen de 15 en 25 herhalingen te doen.

Push-ups is ook een hele goede oefening. Klik hier voor push-ups schema voor beginners.

Conditie verbeteren thuis met tips om dit vol te houden

Wil je thuis snel je conditie verbeteren maar weet je niet hoe je moet beginnen? Lees hieronder tips voor het volhouden om je conditie te verbeteren.

Tips voor het volhouden van het verbeteren van je conditie

Gebruik een conditie opbouwen schema

Een schema is belangrijk om je thuis je conditie opbouwen. Het werkt goed om bij het opbouwen van je conditie te werken met een schema. Het schema vertelt je precies wat je op welke dag hoe lang (of hoe vaak) moet doen.

In het begin zijn de oefeningen nog wat korter van duur. Maar naar mate je verder in het schema belandt, hoe langer de oefeningen duren maar ook hoe intensiever ze worden.

Dit soort schema’s vind je ook overal gemakkelijk online terug.

Begin bijvoorbeeld met 3x per week één uur te sporten. Je conditie verbetert als je veel oefeningen afwisselt en genoeg rust neemt om te herstellen.

Onderschat de intensiteit niet en ga niet te hard van stapel

Bouw de oefeningen langzaam op en ga in het begin niet te hard van stapel. Houd je hartslag goed in de gaten. Om voor jou je maximale hartslag te bereken tijdens het sporten, trek je je leeftijd af van het getal 225.

Voorkom vervelende blessures

Thuis je conditie opbouwen is leuk, maar overdijf het niet. Als je nog geen ervaren sporter bent is het verstandig om rustig aan op te bouwen. Ga verantwoordt aan de slag en werk je in het begin niet te veel in het zweet.

Belangrijk is ook om te luisteren naar je eigen lichaam. Dus ga niet door met trainen als je pijn voelt.

Doe een warming-up en cooling down. Zo maak je je spieren goed warm en los en kun je vervelende blessures voor een groot deel voorkomen.

Pas je voeding en levensstijl aan

Thuis je conditie opbouwen samen met gezond eten

Een gezonde leefstijl kan je helpen bij snel conditie verbeteren. Het voordeel van een gezonde leefstijl is dan ook dat je meer energie hebt. Dit kun je bereiken met een gezond dieet, maar ook door dagelijks te gaan bewegen. Hierdoor zal je energie niveau aanzienlijk stijgen.

Veel fruit, verse groenten, eiwitbronnen zoals granen en peulvruchten, vetbronnen zoals avocado en noten, zullen je de nodige energie geven om aan sport te doen en bevorderd ook het herstel na het sporten. Zorg dat je dagelijks aan je calorieën komt, maar eet ook niet té veel. Werk voldoende aan je de conditie om af te vallen. Het is aan te raden om dit te doen volgens een specifiek trainingsschema.

>>>Wil jij ook een gezonde inspiratie en tips voor een gezonde levenstijl? klik dan hier.Opens in a new tab.

Last van spierkramp voor of na het sporten? Gebruik dan magnesium olie spray

Magnesium draagt bij aan het ontspannen van spieren. Een effectieve manier om magnesium op te nemen is via de huid. Een natuurlijke magnesium olie spray helpt hierbij. Je sprayt het op je armen, benen, kuiten, voeten of op de te behandelende plek. De sprayfles kun je makkelijk meenemen naar je werk of sportschool. Super handig!

Lees hier meer over mijn ervaringen met magnesium olie spray.

Gebruik bij het thuissporten professionele attributen

Bij thuis sporten kan het handig zijn om eenvoudige hulpmiddelen te gebruiken. Apps om je conditie oefeningen en calorieën bij te houden zijn goede tools om te gebruiken om je conditie op te bouwen.

Er zijn ook fitnessapparatenOpens in a new tab. voor thuis om je te helpen bij het verbeteren van je conditie.

beste detox kuur sappen voor thuis

Reinig je lichaam met een sapjeskuur.

Met een sapjeskuur zorg je dat de slechte stoffen uit je lichaam verdwijnen en je lichaam weer gezond en fit voelt. Er zijn veel verschillende aanbieders waar je een sapjeskuur kunt volgen, van een 1-daagse kuur tot een 10-daagse sapjeskuur om je lichaam te ontgiftigen. Ik vind de sapjeskuur van the juice factory de beste detox kuur voor thuis.

Veel gestelde vragen over thuis je conditie opbouwen

Lees hieronder veel gestelde vragen over thuis conditie opbouwen.

Hoe kan je thuis je conditie verbeteren?

  • Traplopen. Met traplopen kun je goed je conditie trainen.
  • Touwtjespringen.
  • Krachtsport met halters en gewichten.
  • Planken.
  • Gebruik een conditie opbouwen schema.
  • Onderschat de intensiteit niet. Dus rustig opbouwen.
  • Pas je voeding en levenstijl aan.
  • Gebruik professionele attributen.

Hoe kun je zo snel mogelijk conditie opbouwen?

Om thuis je conditie snel te opbouwen zou je, voor de opbouw van een goede conditie, dagelijks een half uur tot een uur moeten sporten/trainen.

Om in een redelijke conditie te blijven, moet je wekelijks minstens één uur bewegen.

Maar 3x per week 20 minuten trainen is weer efficiënter dan één keer een vol uur trainen.

Hoe kun je conditie opbouwen zonder te hardlopen?

  1. Zwemmen. Zwemmen is een gezonde vorm van bewegen.
  2. Fietsen.
  3. Functioneel trainen.
  4. Conditie opbouwen met Planken.
  5. Conditie opbouwen met wandelen.
  6. Bokszak training.
  7. Opvouwbare home trainer.
  8. Cardio oefeningen.

Is wandelen goed voor je conditie?

Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

Dagelijks wandelen verlaagt uw bloeddruk en het cholesterolgehalte in uw bloed. Daarnaast is het goed voor de conditie van hart en bloedvaten.

Als je regelmatig wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen en daardoor ook je conditie en uithoudingsvermogen.

Conclusie

Thuis snel je conditie opbouwen is mogelijk. Er zijn eenvoudige oefeningen die thuis kunt gebruiken om je conditie te verbeteren. Denk aan traplopen, fietsen, planken, hardlopen, wandelen etc.

Maar ook een gezonde levensstijl is hiervoor belangrijk.

Thuissporten is een voordelige en efficiënte manier om je conditie op te bouwen.
Voel je snel weer gezond & fit en ga aan de slag.

Bijbehorende artikelen