5 voordelen van een Epsom zoutbad voor spierherstel

Epsom zoutbad 5 voordelen spierherstel
Leestijd: 4 minuten

Een Epsom zoutbad heeft heel veel voordelen. Epsom zout, ofwel bitterzout of magnesiumsulfaat, kan worden gebruikt voor velerlei doeleinden. Zowel magnesium als sulfaat zijn van cruciaal belang voor je gezondheid. Epsom zout wordt gemakkelijk door de huid opgenomen; het kan dus worden toegevoegd aan een ligbad, zitbad en een voetenbad.

Het belang van magnesium voor je gezondheid

Magnesium heeft een sleutelrol bij het reguleren van meer dan 300 enzymen en is essentieel voor fysiologische functies zoals normaal hartritme, spiercontractie en botvorming. Veel mensen hebben een tekort aan magnesium zonder dat ze het weten.

Epsom zoutbad kan hierbij helpen. Sulfaat speelt een sleutelrol bij het vormen van eiwitstructuren, het omzetten van voedsel in energie en het behouden van de juiste insulinefunctie.

Een Epsom zoutbad nemen is een geweldige manier om een ​​heleboel verschillende gezondheidsvoordelen in één eenvoudig badritueel te combineren.

5 voordelen van een Epsom zoutbad

  1. Pijnstilling
    Kan een Epsom zoutbad helpen om pijnlijke spieren of een pijnlijk lichaam te kalmeren?
    Veel mensen zeggen dat Epsom zoutbaden hen helpen om tot rust te komen en te herstellen na een zware training of een lange (werk)dag.

Een kleine Amerikaanse studie bij patiënten met artrose toonde aan dat een reeks behandelingen met modderbaden, met daaraan toegevoegd magnesiumrijk mineraalwater, effectief was bij het verlichten van pijn en stijfheid – en magnesium heeft mogelijk een rol gespeeld bij de pijnverlichting.
Probeer een Epsom zoutbad zelf ook eens uit. Opens in a new tab.

2. Afvoeren van afvalstoffen

Epsom zout staat ook bekend om zijn ontgiftende eigenschap. Met een Epsom zoutbad en een paar druppels van je favoriete etherische olie, zweet je al die gifstoffen eruit met je zelfgemaakte detoxbad.

3. Ontspanning

Veel mensen gebruiken magnesium om tot rust te komen en te herstellen na een inspanning. Magnesium is cruciaal om een magnesiumtekort te voorkomen. Voeg een paar druppels lavendel of kamille etherische olie toe aan een Epsom zoutbad voor nog diepere ontspanning. 

Studies hebben aangetoond dat aromatische effecten van kamille stress kunnen helpen verminderen en een ander onderzoek suggereert dat lavendel het zenuwstelsel kan kalmeren en een meer opbeurende stemming kan bevorderen.

4. Voor een zachte huid

Als je, vooral in de wintermaanden, een droge, jeukende huid hebt, kan een Epsom zoutbad helpen. 
Om de huid te kalmeren met een Epsom zoutbad, voeg je kokosmelkpoeder, kokosolie of een andere etherische olie naar keuze toe (samen met 2 kopjes Epsom zout) en laat je het bitterzout in dit speciale melkbad weken. 

Deze rustgevende versie van een Epsom zoutbad laat je huid zacht, zijdezacht en gehydrateerd aanvoelen. Wees voorzichtig bij het in- en uitstappen, want de olie kan het “erg” glad maken. 

5. Goed voor je humeur

Epsom zout helpt de stemming te stabiliseren en stress, angst en depressie te verlichten. Onderzoek heeft aangetoond dat het nemen van orale magnesiumsupplementen de serotonineproductie in de hersenen verhoogt, dus een Epsom zoutbad kan een evenwichtige stemming ondersteunen.

Ofwel het is goed voor je humeur.

Hoe werkt een Epsom zoutbad?

In water wordt het Epsom zout afgebroken tot magnesium en sulfaat.

De theorie is dat wanneer je jezelf in een Epsom zoutbad dompelt, de magnesiumsulfaat via je huid in je lichaam komt. Dit kan helpen om je spieren te ontspannen en stijve gewrichten los te maken.

Mensen gebruiken Epsom zoutbaden als thuisbehandeling voor:

  • Artritispijn en zwelling
  • Blauwe plekken en verstuikingen
  • Fibromyalgie
  • Ingegroeide teennagels
  • Slapeloosheid
  • Psoriasis
  • Pijnlijke spieren na het sporten
  • Pijn door diarree tijdens chemotherapie
  • Zonnebrand pijn en roodheid
  • Vermoeide, gezwollen voeten
  • Als u gezondheidsproblemen heeft, raadpleeg dan eerst je arts.

Hoe maak je een Epsom zoutbad?

  1. Gebruik 2 kopjes Epsom zout voor in een standaard badkuip met warm water.
  2. Giet het zout onder de waterstraal. Hierdoor lost het zout sneller op en mengt het volledig in het bad. Het watermengsel moet zeepachtig aanvoelen.
  3. Ga minimaal 12 minuten in bad zitten (of 20 minuten voor constipatie).

Voeg voor extra wellness en aromatherapie-voordelen, essentiële oliën zoals lavendel, pepermunt of theeboom toe aan je Epsom zoutbad. Neem meer dan 12 minuten de tijd om echt te ontspannen en te genieten.

Voor kleinere toepassingen kun je een Epsom zoutpasta maken. Als je het zout op bepaalde delen van het lichaam wilt gebruiken, kun je een pasta maken met een kleine hoeveelheid zout en water en deze over het aangetaste deel van het lichaam verdelen.

Hoe vaak kan ik een Epsom zout voetenbad nemen?

Neem 2 keer per week een Epsom zout voetenbad en laat je voeten 20 tot 45 minuten weken.
Voor een lekkere aromatherapie boost, voeg je een paar druppels verdunde etherische olie van lavendel, pepermunt of eucalyptus aan je Epsom badzout voetenbad toe.

Hydrateer je voeten grondig na het voetenbad en drink 2 glazen water.

Werkt Epsom zout om af te vallen?

Bewijsmateriaal over Epsom zout en afvallen in baden
Er is geen bewijs dat Epsom zoutbaden effectief zijn. Maximaal een uur in een heet bad kan u helpen ongeveer 126 calorieën te verbranden. Dit is hetzelfde als een wandeling van 30 minuten, maar zonder de voordelen van het opbouwen van fysieke kracht of uithoudingsvermogen.

Meldingen van gewichtsverlies kunnen ook te wijten zijn aan zweten en verlies van watergewicht.

Bewijs over Epsom zout en afvallen en drinken
Deskundigen raden af ​​om Epsom zout te drinken als een ‘zout’-detox. Het meeste gewichtsverlies is het watergewicht, dat snel zal worden herwonnen als je stopt met het drinken van Epsom zout.

Nadeel is dat last kunt krijgen van diarree, aangezien het ook een laxeermiddel is.

Het beste natuurlijke Epsom zout voor in bad vind je hier>>>Opens in a new tab.

Andere aanbevelingen om af te vallen:
Er zijn veel effectievere en langdurigere manieren om gezond af te vallen. De eerste stappen zijn:

  • Het eten van een uitgebalanceerd, voedzaam dieet.
  • Regelmatig sporten.
  • Beperking van alcohol- en suikerinname.
  • Alcohol put vooral magnesium uit het lichaam, dus u moet alcoholische dranken beperken als u probeert uw magnesiumspiegel in de gaten te houden.

Lees meer: ​​alles wat je moet weten over snel en effectief afvallenOpens in a new tab.

Risico’s en bijwerkingen van een Epsom zoutbad

De risico’s van bijwerkingen van een Epsom zoutbad zijn erg laag. Een Epsom-zoutbad is ook relatief veilig voor kinderen, maar je moet extra voorzorgsmaatregelen nemen om te voorkomen dat je kind of baby Epsom zoutwater drinkt.

Zwangere vrouwen, kinderen en mensen met een verminderde nierfunctie moeten oraal magnesium nemen vermijden.

Als je nieren niet optimaal werken, kan je lichaam mogelijk niet in staat zijn om overtollig magnesium kwijt te raken, waardoor je het risico loopt op ernstige gezondheidscomplicaties.

Bijwerkingen van een overdosis magnesium (wat echt niet snel voorkomt), meestal door inslikken,
zijn onder meer:

  • Wazig zicht.
  • Duizeligheid of flauwvallen.
  • Ademhalingsproblemen.
  • Meer of minder plassen.
  • Trage hartslag.
  • Spierzwakte.
  • Bijwerkingen zijn zeldzaam bij mensen met een normale nierfunctie.
    Raadpleeg een arts als je symptomen aanhouden of niet beter worden.

Voor de gemiddelde persoon kan een Epsom zoutbad meer externe voordelen hebben dan interne.
Je voelt je frisser, hebt een minder pijnlijk gevoel in je spieren en een zachtere huid.

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat een Epsom bad helpt bij gewichtsbeheersing, kan het een plezierige ervaring zijn na een lange dag op het werk of na het (thuis)sporten.

Een warm bad op zich is een geweldige manier om stress te verminderen en quality time door te brengen met ontspannen.

Ik bestel mijn Epsom zout altijd bij Bol.comOpens in a new tab..

Bijbehorende artikelen